
NOTES

Observaties, beschouwingen en overpeinzingen der vogelfotografie in de achtertuin. / Observations, reflections and contemplations of bird photography in the backyard.
Note no. 13
en de
vorm
/
De titel van dit fotowerk luidt: Ist Friedrich zu Hause? Er lijkt een onpeilbare zwarte diepte aanwezig in het werk, een afgrond. Het alom bekende ronde invlieggat in een standaard vogelhuisje is hier opgeblazen tot een overdreven grootte. Maar wie of wat is deze duistere Friedrich nu eigenlijk? Friedrich lijkt hier de denkbeeldige vriend van een roodborstje wat eind maart in 2023 herhaaldelijk op bezoek kwam bij een van de abstracte vogelhuizen die in de achtertuin staan bij kunstenaar Hans van Asch.
Huist er een ‘Friedrich’ in dit zwarte gat? Friedrich is natuurlijk geen bestaande vogel maar zou zomaar een verwijzing naar de filosoof Friedrich Nietzsche of de Duitse schilder Caspar David Friedrich kunnen zijn?
In de titel van deze foto stelt het roodborstje een vraag aan het zwarte gat, namelijk: ‘is Friedrich thuis?’ Je voelt echter dat er niemand aanwezig is maar toch is daar de hoopvolle verwachting dat er iets is. Zou de vogel zich afvragen of er werkelijk niets is, of hoopt hij dat er toch nog iets zinvols verborgen ligt in deze gitzwarte leegte? Nihilisme alom. We proberen hier een artistieke intellectuele verhandeling te starten over de inhoud vanuit het vogelperspectief maar natuurlijk is het de worm die hier bepalend is. Van Asch lokt de vogels namelijk met meelwormen die hij verstopt in zijn opstellingen op strategische plekken teneinde de vogel daar te krijgen waar hij hem hebben wil.
In wezen zijn er twee soorten wormen (de worm als zichzelf even niet meegerekend). Namelijk de worm voor de vogel en de worm voor de kijker. De kijker wil namelijk ook een worm. De kijker heeft een geestelijke honger en zoekt zingeving in de kunst. Maar is die er wel? Wat is de zin van kunst?
De zingeving in het hedendaagse kunstklimaat lijkt zich vooral te manifesteren in educatieve en sociale projecten die een relatie hebben met klimaat, gender, identiteit, politiek en projecten met ouderen in verzorgingshuizen. De kunstenaar wordt hier gedegradeerd of gepromoveerd in zijn rol, een en ander afhankelijk van de persoonlijke visie in de huidige zeitgeist.
Het fotowerk van Hans van Asch staat meer opzichzelf. Niet zozeer vanuit het l’art pour l’art principe maar meer refelecterend op de poetische waardes in het spanningsveld tussen cultuur en natuur.
Uiteraard bekommeren de vogels zich niet om de artistieke duiding. Zij willen hun worm en wij, de toeschouwers, willen onze spreekwoordelijke worm.
Ulrich Chanvas, oktober 2023
[ The worm and the artform – There seems to be an unfathomable black depth at the heart of the image — an abyss. The familiar round entrance hole of a typical birdhouse has been exaggerated to an almost absurd size. But who, or what, is this shadowy “Friedrich”?
Friedrich appears to be the imaginary friend of a robin that kept returning, late March 2023, to one of the abstract birdhouses in the garden of artist Hans van Asch.
Does a ‘Friedrich’ dwell inside this black hole? Of course, Friedrich is not a real bird but rather a reference — perhaps to philosopher Friedrich Nietzsche, or the German painter Caspar David Friedrich.
In the title, the robin is addressing the void, asking: “Is Friedrich at home?” You sense no one is there, yet there’s a hopeful anticipation — a quiet longing for presence. Is the bird wondering whether there’s truly nothing, or does it still hope that something meaningful lies hidden in the pitch-black emptiness?
Nihilism, everywhere.
Here, an artistic and intellectual reflection begins — from the bird’s perspective. But naturally, it is the worm that dictates everything. Van Asch lures the birds by hiding mealworms in his constructions, placed with care and intent to bring the bird exactly where he wants it to be.
In essence, there are two kinds of worms (not counting the worm itself): the worm for the bird, and the worm for the viewer. Because we, the viewers, also want a worm. We hunger for meaning. We come to art in search of something to nourish the mind. But is it truly there? What is the meaning of art?
Today, meaning in contemporary art seems largely found in educational or social projects — addressing themes like climate, gender, identity, politics, or ageing. The artist’s role is either demoted or elevated, depending on the spirit of the times.
Hans van Asch’s photographic work stands more apart — not out of a l’art pour l’art attitude, but in quiet contemplation of poetic value within the tension between culture and nature.
The birds, of course, care nothing for artistic interpretation. They want their worm.
And we, the viewers, want ours. ]
Ulrich Chanvas, oktober 2023
< back to page
Note no. 13
en de
vorm
/
De titel van dit fotowerk luidt: Ist Friedrich zu Hause? Er lijkt een onpeilbare zwarte diepte aanwezig in het werk, een afgrond. Het alom bekende ronde invlieggat in een standaard vogelhuisje is hier opgeblazen tot een overdreven grootte. Maar wie of wat is deze duistere Friedrich nu eigenlijk? Friedrich lijkt hier de denkbeeldige vriend van een roodborstje wat eind maart in 2023 herhaaldelijk op bezoek kwam bij een van de abstracte vogelhuizen die in de achtertuin staan bij kunstenaar Hans van Asch.
Huist er een ‘Friedrich’ in dit zwarte gat? Friedrich is natuurlijk geen bestaande vogel maar een verwijzing naar de filosoof Friedrich Nietzsche of de Duitse schilder Caspar David Friedrich.
In de titel van deze foto stelt het roodborstje een vraag aan het zwarte gat, namelijk: ‘is Friedrich thuis?’ Je voelt echter dat er niemand aanwezig is maar toch is daar de hoopvolle verwachting dat er iets is. Zou de vogel zich afvragen of er werkelijk niets is, of hoopt hij dat er toch nog iets zinvols verborgen ligt in deze gitzwarte leegte? Nihilisme alom. We proberen hier een artistieke intellectuele verhandeling te starten over de inhoud vanuit het vogelperspectief maar natuurlijk is het de worm die hier bepalend is. Van Asch lokt de vogels namelijk met meelwormen die hij verstopt in zijn opstellingen op strategische plekken teneinde de vogel daar te krijgen waar hij hem hebben wil.
In wezen zijn er twee soorten wormen (de worm als zichzelf even niet meegerekend). Namelijk de worm voor de vogel en de worm voor de kijker. De kijker wil namelijk ook een worm. De kijker heeft een geestelijke honger en zoekt zingeving in de kunst. Maar is die er wel? Wat is de zin van kunst?
De zingeving in het hedendaagse kunstklimaat lijkt zich vooral te manifesteren in educatieve en sociale projecten die een relatie hebben met klimaat, gender, identiteit, politiek en projecten met ouderen in verzorgingshuizen. De kunstenaar wordt hier gedegradeerd of gepromoveerd in zijn rol, een en ander afhankelijk van de persoonlijke visie in de huidige zeitgeist.
Het fotowerk van Hans van Asch staat meer opzichzelf. Niet zozeer vanuit het l’art pour l’art principe maar meer refelecterend op de poetische waardes in het spanningsveld tussen cultuur en natuur.
Uiteraard bekommeren de vogels zich niet om de artistieke duiding. Zij willen hun worm en wij, de toeschouwers, willen onze spreekwoordelijke worm.
Ulrich Chanvas, oktober 2023
[ The worm and the artform – T
There seems to be an unfathomable black depth at the heart of the image — an abyss. The familiar round entrance hole of a typical birdhouse has been exaggerated to an almost absurd size. But who, or what, is this shadowy “Friedrich”?
Friedrich appears to be the imaginary friend of a robin that kept returning, late March 2023, to one of the abstract birdhouses in the garden of artist Hans van Asch.
Does a ‘Friedrich’ dwell inside this black hole? Of course, Friedrich is not a real bird but rather a reference — perhaps to philosopher Friedrich Nietzsche, or the German painter Caspar David Friedrich.
In the title, the robin is addressing the void, asking: “Is Friedrich at home?” You sense no one is there, yet there’s a hopeful anticipation — a quiet longing for presence. Is the bird wondering whether there’s truly nothing, or does it still hope that something meaningful lies hidden in the pitch-black emptiness?
Nihilism, everywhere.
Here, an artistic and intellectual reflection begins — from the bird’s perspective. But naturally, it is the worm that dictates everything. Van Asch lures the birds by hiding mealworms in his constructions, placed with care and intent to bring the bird exactly where he wants it to be.
In essence, there are two kinds of worms (not counting the worm itself): the worm for the bird, and the worm for the viewer. Because we, the viewers, also want a worm. We hunger for meaning. We come to art in search of something to nourish the mind. But is it truly there? What is the meaning of art?
Today, meaning in contemporary art seems largely found in educational or social projects — addressing themes like climate, gender, identity, politics, or ageing. The artist’s role is either demoted or elevated, depending on the spirit of the times.
Hans van Asch’s photographic work stands more apart — not out of a l’art pour l’art attitude, but in quiet contemplation of poetic value within the tension between culture and nature.
The birds, of course, care nothing for artistic interpretation. They want their worm.
And we, the viewers, want ours. ]
Ulrich Chanvas, oktober 2023

Ist Friedrich zu Hause?, 2023
