
NOTES

Observaties, beschouwingen en overpeinzingen der vogelfotografie in de achtertuin. / Observations, reflections and contemplations of bird photography in the backyard.
Note no. 17
der
/
‘Mars der Gelijkgestemden’ (2025) toont een zorgvuldig geënsceneerde ontmoeting tussen een levensechte vogel en een houten olifant met een langwerpige, kegelvormige hoed. Op het eerste gezicht lijkt de scène absurd, bijna komisch, maar onder het oppervlak ontvouwt zich een dieper, meer poëtisch discours over conformisme, identiteit en volgzaamheid.
De titel refereert aan een collectieve beweging — een mars — van individuen die in hun gelijkgezindheid samensmelten tot een abstract geheel. Het gebruik van de term ‘gelijkgestemden’ roept een sociaal-psychologisch spanningsveld op: tussen het verlangen erbij te horen en het verlies van autonomie dat dat met zich mee kan brengen. Dat dit thema wordt uitgebeeld via een vogel en een houten olifant is veelzeggend: het natuurlijke versus het artificiële, het kwetsbare versus het logge, het vluchtige versus het vaste.
De vogel – een koolmees – staat symbool voor beweeglijkheid en vrijheid, maar hier lijkt hij verstard, bijna opgezadeld met de rol van volger. De olifant, ogenschijnlijk het leidende figuur, is een object, een sculptuur, een construct. Zijn ‘macht’ is daarmee schijn, slechts gesuggereerd door zijn formaat en positie.
Ferdinand Ashan, 2025
[ Marching – This image shows a carefully staged encounter between a lifelike bird and a wooden elephant with an elongated, conical hat. At first glance, the scene appears absurd, almost comical, but beneath the surface a deeper, more poetic discourse about conformism, identity and docility unfolds.
The title refers to a collective movement – a march – of individuals merging into an abstract whole in their sameness. The use of the term ‘like-mindedness’ evokes a socio-psychological tension: between the desire to belong and the loss of autonomy that this can entail. That this theme is depicted through a bird and a wooden elephant is significant: the natural versus the artificial, the fragile versus the unwieldy, the ephemeral versus the fixed.
The bird – a great tit – symbolises dexterity and freedom, but here it seems stultified, almost saddled with the role of follower. The elephant, ostensibly the leading figure, is an object, a sculpture, a construct. Its ‘power’ is thus appearance, suggested only by its size and position. The conical hat echoes a beak, visually conforming to the bird. ]
Ferdinand Ashan, 2025
Note no. 17
Gelijkgestemden
/
De titel refereert aan een collectieve beweging — een mars — van individuen die in hun gelijkgezindheid samensmelten tot een abstract geheel. Het gebruik van de term “gelijkgestemden” roept een sociaal-psychologisch spanningsveld op: tussen het verlangen erbij te horen en het verlies van autonomie dat dat met zich mee kan brengen. Dat dit thema wordt uitgebeeld via een vogel en een houten olifant is veelzeggend: het natuurlijke versus het artificiële, het kwetsbare versus het logge, het vluchtige versus het vaste.
De vogel – een koolmees – staat symbool voor beweeglijkheid en vrijheid, maar hier lijkt hij verstard, bijna opgezadeld met de rol van volger. De olifant, ogenschijnlijk het leidende figuur, is een object, een sculptuur, een construct. Zijn ‘macht’ is daarmee schijn, slechts gesuggereerd door zijn formaat en positie. De kegelvormige hoed echoot een snavel, waarmee hij zich visueel aanpast aan de vogel.
Ferdinand Ashan, 2025
[ Marching – This image shows a carefully staged encounter between a lifelike bird and a wooden elephant with an elongated, conical hat. At first glance, the scene appears absurd, almost comical, but beneath the surface a deeper, more poetic discourse about conformism, identity and docility unfolds.
The title refers to a collective movement – a march – of individuals merging into an abstract whole in their sameness. The use of the term ‘like-mindedness’ evokes a socio-psychological tension: between the desire to belong and the loss of autonomy that this can entail. That this theme is depicted through a bird and a wooden elephant is significant: the natural versus the artificial, the fragile versus the unwieldy, the ephemeral versus the fixed.
The bird – a great tit – symbolises dexterity and freedom, but here it seems stultified, almost saddled with the role of follower. The elephant, ostensibly the leading figure, is an object, a sculpture, a construct. Its ‘power’ is thus appearance, suggested only by its size and position. The conical hat echoes a beak, visually conforming to the bird. ]
Ferdinand Ashan, 2025

Marching, 2025